PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie inwestycji z programu „Kolej Plus” – modernizacji fragmentów linii 69 i 72 oraz budowy między nimi łącznicy omijającej stację Zawada. Trasa ma zostać w całości zelektryfikowana. Cel to przyspieszenie pociągów, zwłaszcza – pasażerskich, między Lublinem a Zamościem.
Objęty zamówieniem odcinek linii 69 (Rejowiec – Zawada) liczy ok. 51 km długości, a linii 72 (Zawada – Zamość Szopinek) – 11,5 km. Przewidziano też wykonanie prac na 1,6-kilometrowej łącznicy 563 Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy. Nowo wybudowana, omijająca Zawadę łącznica Płoskie – Siedliska (1,9 km) ma otrzymać numer 630.
Szybciej z Zamościa do Lublina
Po zakończeniu inwestycji – w roku 2029 – czas przejazdu na trasie Zamość Wschód – Rejowiec – Lublin Główny ma się skrócić o 20 minut (obecnie najszybszy pociąg regionalny na odcinku Lublin Główny - Zamość jedzie w czasie 1:54, a IC Górski w 1:57)licen Prędkość maksymalna ma wynosić 120 km/h dla pociągów pasażerskich (najwyższa wartość, na jaką pozwala obecna geometria linii) i 80 km/h dla towarowych. W opisie przedmiotu zamówienia zastrzeżono istnienie lokalnych ograniczeń. Założony maksymalny nacisk na oś to 221 kN. Cały odcinek, wraz z obiema łącznicami, zostanie zelektryfikowany. Perony na stacjach i przystankach (lokalizacja niektórych z nich zostanie zmieniona) mają mieć długość 150 m (z możliwością ewentualnego wydłużenia) i wysokość 76 cm nad główką szyny.
Częścią inwestycji będzie budowa nowych przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym z komputerowym odwzorowaniem (wraz z dostosowaniem urządzeń zewnętrznych na stacji Krasnystaw Fabryczny) i remont urządzeń SRK na pozostałych posterunkach ruchu. Przewidziano likwidację niektórych przejazdów kolejowo-drogowych.
Nawierzchnia staroużyteczna i prefabrykacja
Zgodnie z nowymi wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury dla PKP PLK projektant ma podczas planowania technologii przewidzieć wykorzystanie maszyn wysokowydajnych. Jeśli konieczne okaże się wykonanie nowych obiektów inżynieryjnych, należy wziąć pod uwagę ich nasuwanie bądź zastosowanie prefabrykacji. PKP PLK wymaga też uwzględnienia w projekcie częściowego wykorzystania staroużytecznej nawierzchni torowej, wymienionej podczas prac utrzymaniowych prowadzonych przez ZLK w Lublinie.
Zamawiający oczekuje przygotowania koncepcji programowo-przestrzennej, projektów budowlanych wraz z dokumentacją geotechniczną i geologiczno-inżynierską, a także materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji oraz pozwolenia na budowę. Prawo opcji obejmuje pełnienie nadzoru autorskiego. Autorzy opracowania będą musieli wziąć pod uwagę koordynację z planowanymi przez Centralny Port Komunikacyjny nowymi liniami 54 i 56 na odcinkach Trawniki – Krasnystaw Miasto, Wólka Orłowska – Zamość i Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec – choć inwestycje te, podobnie jak większość komponentu kolejowego CPK,
będą dopiero przedmiotem weryfikacji.
Jedna z pięciu inwestycji w regionie
Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Wadium wynosi 160 tys. zł. Oferty można składać do godziny 10 22 lipca.
Województwo lubelskie jest największym beneficjentem programu „Kolej Plus”. Według wciąż aktualnych planów na jego terenie będzie realizowanych
aż pięć wchodzących w jego skład inwestycji – choć zasadność niektórych bywa kwestionowana ze względu na niskie prognozy przewozów. Prace na liniach 69 i 72 planowano jednak
na długo przed ogłoszeniem programu. Umowę na opracowanie studium wykonalności PKP PLK
podpisały w roku 2017. Gotowa jest również inwentaryzacja przyrodnicza.